• تماس با ما: 2-32250101-038
  • ایمیل به ما: chb.nezam@gmail.com
انسان همان می شود كه اغلب به آن فكر می كند.
  • صفحه اصلی
  • روابط عمومی
  • رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان : تمامی اصول مقررات ملی رعایت گردد تا از حوادث ناگوار جلوگیری بعمل آید

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در سمینار آموزشی مخاطرات زلزله و بلایای طبیعی در بافت های فرسوده و باز آفرینی شهری : اصول مهندسی زلزله باید در کلیه ساخت و سازها اجرائی گردد .

به گزارش روابط عمومی نظام مهندسی استان   ،سمینار یک روزه مخاطرات زلزله و بلایای طبیعی در بافت های فرسوده و باز آفرینی به مناسبت پنجم دیماه همزمان با زلزله بم  با همکاری سازمان نظام مهندسی ،  اداره کل راه و شهرسازی و مدیریت بحران استان در فرهنگسرای شهرکرد برگزار گردید .

 

در ابتدا مهندس سیامک مشرف رئیس سازمان ضمن خوش آمدگوئی به افراد شرکت کننده در این سمینار و تبریک ولادت حضرت محمد و آغاز هفته وحدت و گرامیداشت پنجم دیماه که همزمان با زلزله بم و روز ایمنی در برابر زلزله است . اظهار داشت:

اصول مهندسی زلزله باید  در مورد کلیه ساخت و سازها اجرائی گردد .

ایشان اظهار داشت   ساختمانها را باید به چهار دسته تقسیم کرد :

·        - ساختمانهای دسته اول ساختمانهایی حیاتی است  با حساسیت بالا که عملکرد آنها بعد از زلزله مهم می باشد مانند مراکز درمانی ، ایستگاههای مخابرات و تلویزیون ، پالایشگاهها و مراکز امنیتی

·       -  ساختمانهای دسته دوم ساختمانهایی هستند که در حال حاضر شرایط خاصی ندارند اما پس از زلزله به عنوان مراکز خدماتی و کمک رسانی مورد نیاز است از جمله سوله ها ، مساجد ، مدارس و مرکز مدیریت بحران و ...

·        - ساختمانهای دسته سوم که قبل و بعد از زلزله اهمیت خاصی ندارند که بیشتری تلفات جانی در این ساختمانها صورت
می گیرد مثل مراکز عمومی – استادیوم ها –برج ها و ..

·      -   و دسته چهارم ساختمانهای معمولی مانند منازل مسکونی و ساختمانهای تجاری و اداری

که اهمیت و نیاز مقاوم سازی از دیدگاه کلان به ترتیب از دسته اول ساختمانها آغاز و به دسته چهارم کاهش می یابد .

وی با اشاره به اینکه کشور ایران در بین کشورهای جهان  به لحاظ بروز حوادث غیر مترقبه جزء 10 کشور بلاخیز است از 40 حادثه طبیعی شناسایی شده در جهان که 31 موردآن در ایران رخ داده است که در طول یک قرن گذشته ایران 120.000 نفر کشته و میلیاردها ریال خسارت از بروز حوادث طبیعی را به خود اختصاص داده است .

رئیس نظام مهندسی ساختمان چهارمحال وبختیاری اظهار داشت:  قانون  نظام مهندسی و کنترل ساختمان دراسفند ماه ۷۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید تا کلیه ساخت و ساز‌ها در کشور بر اساس این قانون و به صورت مهندسی احداث شود تا بخش عظیمی از سرمایه‌های ملی کشور که در واقع ساختمان‌ها و ابنیه را تشکیل می‌دهند مهندسی شده، با دوام و مقاوم ساخته شود تا در ‌‌‌نهایت سکونت ایمن را برای ساکنین فراهم کند.مهندس مشرف افزود: این سازمان آماده هر گونه همکاری در جهت عمران و آبادنی  را دارد  .

وی در پایان اظهار داشت باید ساختمانهای را بنا کنیم که دور از گسل باشند و در مقابل زلزله مقاومت داشته باشد و نصب و راه اندازی سیستم های مربوط به برق ، آب و گاز ساختمان با توجه به اصول مهندسی زلزله انجام پذیرد .

همچنین توجه ویژه به بافت های فرسوده را حائز اهمیت دانست واظهار داشت  بسیاری از بافت‌های نوسازی شده دلال ساز به خاطر رعایت نشدن قوانین و مقررات ساخت و ساز و استفاده از مصالح غیر استاندارد و نامرغوب هر چند به ظاهر نوسازی شده‌اند، اما همچنان در برابر کوچکترین لرزشی به آسانی از هم فرو می‌پاشند و بر سر ساکنانشان فرود می‌آیند که این مهم توجه به روند کیفی نوسازی را به موازات لزوم بازنگری در کمیت آن مطرح می‌کند.

در ادامه آقای مهندس امیری معاونت امور عمرانی استانداری ضمن گرامیداشت پنجم دیماه و ضرروت توجه ویژه به این روز بیان داشت :  بافت‌های قدیمی فرصتی مهم و طلایی برای جذب گردشگران است، زیرا بافت قدیمی شهر نمادی از فرهنگ و شیوه زندگی مردمان آن شهر است و هم جواری بافت قدیمی با بافت تاریخی شهر در برخی نقاط نیز این فرصت را برای جذب گردشگر و توسعه صنعت توریست و شهرهای مختلف دو چندان می‌کنند

وی اظهار داشت  شهرداران باید برای رفع مشکلات همکاری و همدلی داشته باشند و نقد بررسی مسائل و مشکلات با دغدغه و دلسوزی توأم باشد که همدلی و همکاری منجر به حل و فصل مشکلات می گردد .

 

 

 

 

 

 

نظام مهندسی شهرکرد

تلفن: 32250102 و 32250101 – 038
فکس: 32254366 – 038
شهرکرد ، خیابان فردوسی شمالی ، تقاطع خیابان شریعتی ، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ، کد پستی: 8817613837